torstai 9. lokakuuta 2014

Olen ehdolla YKL:n valtuustoon!

Olen varmaan nyt kasvanut aikuiseksi (heh), kun ylioppilaskunnan vaalit ovat vaihtuneet ammattiliiton vaaleihin. Mikään ei ole kuitenkaan muuttuunt omassa innostuksessa viedä asioita eteenpäin. Kerron nyt vähän, että miksi haen Ympäristöasiantuntijoiden keskusliiton valtuustoon ensi kaudeksi.

YKL

Olen ollut mukana YKL:n valtuustossa jo tällä kaudella opiskelija-asiainhoitajan roolissa. Olen nähnyt miten valtuusto toimii (ja ei toimi) ja se, mikä pistää silmään on, että valtuusto tarvitsee nuorta sukupolvea mukaan. Tälläkin kertaa valtuustoon hakijoiden keski-ikä on 48 vuotta. Alle 30-vuotiaita hakijoita on minun lisäkseni Miiro Jääskeläinen, jonka kanssa olen toiminut YKL:n opiskelijatoimikunnassa useamman vuoden. Nyt haluamme yhdessä tuoda tuoretta näkökulmaa myös valtuuston puolelle. YKL:n tulee profiloitua vahvasti ympäristöalan edunvalvojaksi, joka ajaa myös nuorten vastavalmistuneiden asiaa. YKL:n valtuusto on muutakin kuin kumileimasin tilinpäätöksille ja vuosikokouksen asiakirjoille!



Nuoret ja vastavalmistuneet

Nuoret on helppo unohtaa työelämäasioissa ja tämä johtuu siitä, että he eivät ole mukana päättävissä elimissä. Nuorten vastavalmistuneiden työura on täysin erilainen kuin lähempänä eläkeikää olevin työntekijöiden ura. Pätkätyöt, osa-aikaisuudet ja määräaikaisuudet ovat arkea nuorille ja etenkin ympäristöalalla nuoren maisterin on hyvin vaikea päästä heti kiinni hyviin töihin. Bioalalle lama on iskenyt pahimmin ja myös ammattiliiton pitää ottaa vastuuta näiden nuorten työllistymiseen. Ei ole mitään järkeä, että kouluttaudutaan ensin vaikka biologiksi, jonka jälkeen joudutaan etsiä kokonaan uusi koulutus ammattiin, josta saa töitä. Koulutusmäärien pitää vastata työelämän tarvetta, jolloin jokaiselle valmistuneelle löytyy myös töitä. 

Opiskelijatoimikunnan kanssa tutustumassa geologin työhön Olkiluodossa.
Työelämätaitojen lisääminen
Työhöni on kuulunut paljon reissaamista sekä luentojen pitämistä eli olen tutustunut eri puolella Suomea opiskeleviin tuleviin ympäristöasiantunijoihin. Luentoja pitäessäni olen huomannut, että yliopisto ei auta juurikaan opiskelijaa valmistautumaan työelämään. Työelämätaitojen opetus jää hyvin niukaksi ja pitämäni kesätyöluennot voivat olla ainoita konkreettisia neuvoja antavia luentoja koko opiskelijan yliopistoaikana. Työelämätaitojen lisääminen yliopistoissa on erityisen tärkeää, jotta vastavalmistunut tietää heti miten töitä kannattaa lähteä hakemaan. 

Oulussa pitämässä luentoa työnhakuasiakirjoista
Minä
Itse olen koulutukseltani filosofian maisteri, pääaineena ympäristö- ja aerosolifysiikka. Aloittelen nyt jatko-opintoja Kumpulassa ja siirryn vuodenvaihteessa sinne töihin. YKL:n opiskelija-asiainhoitajan tehtävät ovat antaneet minulle paljon ja olen ollut mukana niin YKL:n opiskelijatoimikunnassa, hallituksessa ja valtuustossa sekä Akavan opiskelijavaltuuskunnassa ja muissa opiskelijavastaavien verkostoissa. Lisää kokemuksestani muissa järjestöissä kuten ylioppilaskunnassa voi lukea tuolta yläpalkista. Koska tunnen YKL:n ja Akavalaisen kentän hyvin, en haluaisi jättää työtä nyt kesken vaan jatkaisin mielelläni vaikuttamista tulevana vuotena YKL:n valtuuston puolella. En pelkää puhua ja voitte olla varmoja, että otan esiin asiat kuin asiat. 

Haluan mukaan YKL:n valtuustoon ja tarvitsen siihen apua. Kerro siis kaikille tutuille ympäristöalalta, että tässä on erinomainen ehdokas! 

Numero 71! 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti